Ga direct naar de hoofdinhoud van deze pagina.

Win tenders met unieke meerwaarde

Een tender winnen doe je niet door te doen wat een ander ook doet. Je moet je onderscheiden. Denk daarom na over wat je opschrijft in jouw plan van aanpak. Verplaats je daarbij in de huid van de opdrachtgever en het beoordelingsteam. Wat vinden die belangrijk? En waarmee zorg je nu écht voor een unieke meerwaarde voor het project?

Met andere woorden: waarmee overtref je de verwachtingen van de opdrachtgever en de meerwaarde van je concurrent? Om antwoord te krijgen op deze vraag zul je out-of-the-box moeten denken. En dit vergt de nodige creativiteit en technische kennis.

Wij zijn steevast op zoek naar bijzondere ideeën die meerwaarde bieden om het plan van onze opdrachtgever naar de overwinning te brengen. Zo hebben wij in het afgelopen jaar het winnende plan geschreven voor de renovatie van een brug. De opdracht was het vervangen van het brugdek en de leuning van de brug, die wordt gebruikt door snelverkeer: auto’s, motoren en vrachtwagens, en langzaam verkeer: fietsers én voetgangers.

Het was een contracteis dat snelverkeer altijd in beide richtingen doorgang zou hebben. Daardoor was er geen mogelijkheid waarop álle verkeersdeelnemers op een veilige manier van de brug gebruik konden maken tijdens de werkzaamheden. Daarvoor was eenvoudig weg geen ruimte.

In het contract was geen eis opgenomen om langzaam verkeer doorgang te bieden. De opdrachtgever accepteerde kennelijk een omleiding voor fietsers of voetgangers. Maar tijdens de omgevingsscan constateerden wij dat de kortst mogelijk omleiding maar liefst 3,5 kilometer lang zou zijn.

Uit ervaring weten wij dat zo’n lange omleiding tot veel weerstand leidt in de omgeving. Veel voetgangers en fietsers negeren in zo’n geval de omleiding, wat zorgt voor gevaarlijke situaties. Dus besloten we een alternatief te bedenken. Een oplossing die de veiligheid garandeert én een lange omleiding voor voetgangers en fietsers voorkomt.

Onze eerste ingeving was een tijdelijke brug. Een forse investering, maar wel één die zou kunnen voldoen. Dit was echter geen optie, vanwege de beperkte ruimte aan weerszijden van de brug. Dus helaas moesten we dat idee laten varen.

Al brainstormend kwamen we toen op een ander idee: de inzet van een voet-fietsveer. Daarvoor was namelijk wél genoeg ruimte, en het kanaal werd niet druk bevaren. Dit veer werd overdag gebruikt door fietsers en voetgangers. Buiten werktijd konden we het fietspad op de brug weer openen voor fietsers en voetgangers.

Zo vonden we dus een manier waarop snelverkeer én langzaam verkeer altijd veilig het kanaal kon oversteken, zonder lange omleiding. Deze originele aanpak heeft er mede voor gezorgd dat we dit project wonnen. Hét bewijs dat out-of-the-box ideeën lonen, als ze een unieke meerwaarde opleveren voor de opdrachtgever en de omgeving.